Tänään kuuntelin kotikirkosta jumalanpalveluksen. Minä en siitä kuitenkaan pitänyt. Siinä ei laulettu yhtään virttä vaan joululauluja ja kaikki liturgia osuudet laulettiin jonkin joululaulun nuotilla. Meillä on ollut nyt syksymmällä ensin oli kansanlaulumessu ja sitten oli tangomessu. Minä pidän kuitenkin ihan tavallisesta jumalanpalveluksesta. Joululaulut ja muut laulut sitten muissa tilaisuuksissa. 

Kahdeltatoista alkoi sitten Kauneimmat Joululaulut tilaisuus, joka kesti vähän yli kuuteen. Minullakin oli tarkoitus mennä sinne. Väsytti ja rupesin kuuntelemaan niitä netistä, kun sieltä tuli tämä tilaisuus. Niinkauan kuuntelin sieltä, että vasta neljän jälkeen lähdin kirkkoon. Kirkko oli melkein täynnä. Laulu oli oikein kaunista, mutta ei siinä oikein juhlan tuntua ollut, kun koko ajan ihmisä tuli ja lähti. Kaikki tekivät ihan ilmoituksen mukaan. Kirkollisissa luki, että tule ja lähde silloin kun haluat. Juontaja sanoi, että olisi parituhatta henkeä käynyt. Mukana siellä oli viisitoista kuoroa, pari kerrallaan tunnin jaksoissa. Sinä aikana kun minä olin siellä vaihtui kuoro ja tuli Flikkatten Göör. Kuuluttajana oli muualta tullut pappi. Hän äänsi tuon nimen oikein hienosti ulkomaalaisittain, ettei monikaan pappiparan sanomisesta ymmärtänyt mistä kuorosta oli kyse. Kuulosti se aika hassulta.

Puoli kuuden aikaan minua rupesi vähän yskittämään ja lähdin kotiin. Ulkona satoi vettä, ettei sielläkään joulun tuntua. Kuuntelin kotona laulut loppuun ja olen sitä mieltä, että kotona tuntui parhaalta kuunnella niitä.

On minulla kuitenkin kolme joulukalenteria. Yksi on Länsi-Suomen joulukalenteri, joka on jaettu kaikille. Toinen on Lukon, koska Marketan pitää myydä niitä, kun Olli pelaa jäkistä Lukossa. Hän ei ole myynti-ihmisiä ja niinpä minäkin sain sellaisen. Nämä molemmat tarkistan aamulla lehdestä, jos tulisi voitto, ei ole vielä tärpännyt. Kolmas on sitten Veikkauksen ja se on jo perinne. En edes muista kuinka kauan olen sellaisen ostanut, En sitten muita arpoja ostelekaan. Tämän joulukalenterin olen myös ostanut muksuille yhteisen ja Marketalle. Kyllä niistä on se pienin voitto jollekin meistä joka vuosi tullut ja joskus kahdellekin.

IMG_1297-normal.jpg