Minulla on seinällä vanha rekivaate. Minun äitini on sen neulonut lapsena ollessaan eikä se ole ollut koskaan reessä. Kun muutimme tähän asuntoon niin  laitoin sen silloin seinälle. Siinä edessä olevan kaapin päällä on myös äitini nuorena neuloma liina. Samantapaisen kuvion hän on neulonut siihenkin.

IMG_1139-normal.jpg

En ole koskaan ajatellutkaan, että laittaisin noista mitään blogiin, mutta luin vähän aikaa sitten, kun Sinisen sohvan emäntä kertoi blogissaan retkestä ja hän oli ottanut kuvan melkein samantapaisesta työstä. Silloin tuli minun mieleeni, että laitan kuvan omastani. Ja kuvia ottaessani tuli mieleen, että laitan myös vanhasta ryijystä, joka minulla on.

Olohuoneessa on vanha ryijy, joka on ollut äitini seinällä. Sen on kutonut äitini isoäidin äiti. Eikä äitini tiennyt ryijyn nimeä. 

IMG_1143-normal.jpg

Ei äitini myöskään tekijän nimeä tiennyt. Aimo teki joskus olisikohan ollut 1960- luvulla eli kuitenkin ennen tietokoneiden aikaa sukututkimusta. Äitini äiti on jäänyt pienenä orvoksi ja sen paikkakunnan seurakunnassa on ollut joskus 1900- luvun alussa tulipalo, jossa on tuhoutunut 200- 300 vuoden paperit. Eli ei ole mitään tietoa tekijän nimestä eikä vuosista, koska hän on elänyt. Enkä myöskään tuosta sukuhaarasta saa sitten tietoja. Äitini äiti on kuollut jo ennen kuin minä olen syntynyt. Minulla on molemmilta puolilta kuollut molemmat vanhemmat eli minulla ei ole koskaan ollut isovanhempia.