Luin kirjan, jonka nimi on Elämää ja unelmia Jälleenrakennusajan Suomessa. Sen on kirjoittanut Marja-Liisa Sarkki vanhempiensa kirjeenvaihdon pohjalta. Hän on ottanut mukaan myös mahtavan määrän tietoutta siltä ajalta Suomessa. Se kertoo vuosista 1947 - 1954 tavallisen ihmisen näkökulmasta. On kirjoitettu erittäin mielenkiintoisesti ja mukana on myös otteita kirjeistä. Siitä saa aika hyvän kuvan sen ajan oloista.

Mielenkiintoisuutta lisäsi myös se, että itsekin muistan jotain tuolta ajalta vaikka olinkin pieni lapsi. Kirjassa on muunmuassa kuva ostokorteista. Ne minä muistan ja tuli mieleen yksi tapauskin lapsuudestani. Kauppaan kertyi valtavasti näitä pieniä kupongin osia. En sitä tiedä kuinka usein ne piti tilittää, mutta sen muistan, että eri korteilla oli omat arkit, joihin ne liimattiin. Eikä silloin ollut tarroja ja taisi ne liimapaperit ja liimatkin olla hyvin huonoja. Isäni oli jo lajitellut ne omiin kasoihinsa ja liimaaminen oli vielä tekemättä. Olisin halunnut, että hän olisi tullut pelaamaan jotain minun kanssani. Olin sitä jo kärttänyt jonkun aikaa ja isä vastasi, ettei ehdi koska hänen täytyy laittaa nämä kuntoon. Minua harmitti niin kovin, että puhalsin kaikki pienet laput sekaisin ja osa lensi lattiallekin. Silloin isä suuttui niin, että antoi minulle tukkapöllöä. En ollut koskaan ennen saanut ja se taisi olla kova järkytys, ei se sattunut. Menin tietenkin äkkiä itkien kertomaan äidille, että isä tukisti minua. Luulin saavani myötätuntoa mutta hän kysyi vain, että minkä tähden isä teki niin. Kerroin sen ja äiti sanoi siihen, että no oma oli syysi. Ei siinä sitten enempää tapahtunut, mutta se oli ainoa kerta kun minua on rankaistu jostain asiasta vanhempieni toimesta.  Vaikka olinkin kiltti lapsi niin luulen kuitenkin, että hekin taisivat olla tavallista hellempiä. En tiedä minkä ikäinen silloin olin, mutten kuitenkaan vielä koulussa ollut, että aika pieni.

Teimme jo Inkan kanssa aamulenkin. Oli niin hieno ja aurinkoinen ilma, että kiertelimme ihan kolme varttia vanhassaraumassa, kun ei ollut liikennekään haittana. Muutama turisti oli jo kävelyllä ja kirkkoon menijöitä oli myös ja muutama muukin koiranulkoiluttaja.