Joulupivä meni ihan rauhallisissa merkeissä. Kävelin aamulla taas Marketan luokse ja hän haki myöhemmin sinne myös Juhan. Me olimme sellaisia vieraita, että syömisen jälkeen kumpikin nukahdimme sohvalle. Koirat varmaan tykkäsivät, toinen oli Juhan ja toinen minun vieressäni. Kyllä minä sitten kuitenkin pelasin jääkielopeliä Ollin kanssa. Sen oli joulupukki tuonut. Illalla vietiin Juha autolla kotiin ja Marketta, minä ja koirulaiset teimme pienen kävelylenkin ja minä jäin kotiin.

Illalla alkoi kauhea myrsky, tuuli ja satoi hirveästi. Niin paljon paukkui ikkunatkin, että vaihdoin toiselle puolelle taloa nukkumaan. Tyynyt ja peitto vaan kainaloon ja toiseen huoneeseen. Nyt on jo myrsky laantunut, vielä jonkinverran tuulee ja aurinko paistaa kauniisti.

Olin aamulla kirkossa. Meillä on aina tapaninpäivänä ja toisena pääsiäispäivänä vanhan käsikirjan mukainen jumalanpalvelus. Silloin lauletaan Vanhaa Suomalaista Virsikirjaakin. Ehtoollinen on myös erittäin juhlallinen. Se on liina kerrallaan, eikä tämä nykyisin käytössä oleva jatkuvan pöydän ehtoollinen. Minulla on se käsitys, että näitä vanhan käsikirjan mukaisia jumalanpalveluksia ei olisi paljon muualla kuin täällä vanhalla rukoilevaisseudulla. En ole aivan varma asiasta.

Aurinko paistaa nyt niin kauniisti, että täytyy lähteä vähän ulos.